Sociale medier anvendes efterhånden af flere og flere virksomheder til at promovere et produkt eller en service, og du er garanteret også blevet opmærksom på, hvor effektive sociale medier kan være som markedsføringsstrategi.
Men hvordan kan du egentlig bruge sociale medier som f.eks. Instagram til at promovere din hjemmeside og drive trafik og interesserede følgere ind på din side? Instagram er en af de hurtigst voksende sociale medier i dag, og her ser vi nærmere på 4 tips til at drive trafik til din hjemmeside gennem Instagram.
4 tips til at promovere din hjemmeside på Instagram
Hvis du har lavet din egen hjemmeside, er du måske allerede aktiv på Instagram, også. Men uanset hvor mange følgere din virksomhed har på Instagram, nytter det ikke noget, hvis ikke linket til din hjemmeside er gjort let tilgængeligt, så dine følgere nemt kan konverteres til kunder. Her får du derfor 4 tips, som du allerede kan gøre brug af i dag:
Indsæt links til hjemmesiden i din bio og profil
Dette er måske en af de vigtigste og mest oplagte tips. Hvis du indsætter et link til din hjemmeside direkte i din bio, sikrer du dig, at dine følgere altid kan finde frem til din hjemmeside. Bioen på din Instagram profil er også det eneste sted, hvor Instagram direkte giver dig mulighed for at indsætte et link.
I stedet for blot at linke til din startside, kan du overveje at linke direkte til produktsiden eller den side, som du helst vil have, at dine følgere lander på. Dette kan løbende ændres, så husk at opdatere linket for at sikre, at de altid ender på den mest relevante side.
Herudover kan du kontinuerligt linke til din hjemmeside eller referere til linket i bio, når du poster. Dette gøres ved enten at indsætte linket i teksten til dine opslag eller at bruge vendinger som “Se link i vores bio!”. På den måde gør du det nemmere for dine følgere og øger antallet af personer som klikker sig ind på dit link.
Gør brug af Instagram “Indsigt” og betalt annoncering
Instagram indsamler hele tiden data om dine følgere. Disse data kan du få indsigt i, og de er kombineret i en af Instagrams funktioner kaldet “Indsigt” eller på engelsk “Insight”. Her kan du finde værdifuld viden som kan hjælpe dig med at promovere din hjemmeside bedst muligt.
Her kan du bl.a. se, hvornår dine følgere er mest aktive, så du sikrer dig at poste på det mest oplagte tidspunkt for flere likes og klik på dit link. Du kan se hvilke opslag som har skabt mest interaktion fra dine følgere, og altså dermed hvilke opslag som er mest populære. Det er opslag som disse, du med fordel kan lave flere af og heri linke til din hjemmeside.
Hvis dit markedsføringsbudget er til det, kan du også køre betalt promovering eller annoncering for at promovere linket til din hjemmeside eller et bestemt produkt og opslag.
Brug Instagram stories og “swipe up”-funktion
Selvom effekten af disse overses af mange virksomheder, er Instagram stories altså en god måde at promovere din hjemmeside på. Hvis du har mere end 10.000 følgere aktiveres “Swipe up”-funktionen endda, så du nemt og hurtigt kan sende følgere ditekte til din hjemmeside – Alt de behøver er at stryge op ad for at komme ind på din hjemmeside.
Men selv uden “swipe up” funktionen er Instagram stories en god måde at fremvise dit content på eller at re-poste tidligere opslag fra dit feed med links til din hjemmeside.
Samarbejde med influencere
En anden mulighed, som du garanteret har hørt om, er samarbejde med influencere. Her kan du få andre til også at promovere din hjemmeside eller produkt på deres profil for at nå ud til flere.
Her er det vigtigt at sikre dig, at influencerens følgere er inden for din målgruppe og niche, og så er det bare med at få sat et samarbejde i stand. Oftest tager influencere betaling for deres arbejde, men alt efter dit budget kan du finde både mikro- og makro-influencere. Det er en smart måde hurtigt at gøre folk opmærksomme på dit brand og få trafik ind på din hjemmeside!
No comment yet, add your voice below!